The Reflection of Minimalism on Cinematic Spaces and a Yasujiro Ozu Film Tokyo Story

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53463/inda.20240292

Keywords:

Minimalism, minimalist directors, space, cinematic space

Abstract

The minimalism movement emerged in the 1960s in America and emphasized simplicity and unadorned expression in art. In cinema, minimalism minimizes the use of cinematic devices to focus on realism. Notable figures include Yasujiro Ozu and Robert Bresson. Ozu's films, such as Tokyo Story, prioritize clarity and simplicity, inviting deep thought. The use of spaces filled with mundane elements of everyday life and a simple color palette enhances the sense of reality and reflects the inner worlds of the characters. Emphasizing real life and human relationships, minimalist cinema avoids artificial structures and brings viewers closer to emotional experiences. This study examines Ozu's minimalist approach to cinematic language and spatial design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aydemir, D. (2021). Az çoktur: Minimalist bir yaşam felsefesi. İstanbul: Sophos Akademi.

Biryıldız, E. (2016). Sinemada akımlar. İstanbul: Beta Basım Yayım.

Coşkun, E. (2017). Dünya sinemasında akımlar. Ankara: Phoenix Yayınları.

Dağaş, T. (2018). Stranger than paradise filmi üzerine minimalist bir bakış. SDÜ İfade. 1(2), 36-65.

Ergin, S. (2007). Mimarlık anabilim dalı mimarlık ve sinema etkileşiminin sinemasal mekâna etkileri ve Nuri Bilge Ceylan sinemasından bir örnek: “Uzak” (Yüksek Lisans Tezi) Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Islakoğlu, P. M. (2005). Ege mimarlık 2005-3/55. Ege Mimarlık Yayın İletişim. İstanbul: Mimarlar Odası İzmir Şubesi.

Kaya, İ. (2011). Sinemada minimalizm ve 2000 sonrası Türk sinemasında minimalist yaklaşımlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Selçuk Üniversitesi, Konya. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=uslHZIFNW3Oxvz5cZ7Kr3A&no=vQ2v3yNyQxXrACEQv0B_Jg

Özcan, O. (2018). Minimalizm ve "Sil gözyaşlarını artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacak" adlı oyunda minimalizm izdüşümleri. Görünüm, 3(4), 28-34.

Özdoğru, P. (2004). Minimalizm ve sinema. İstanbul: Es Yayınları.

Öztürk, B. (2021). Korku temalı filmlerde gerçek ve gerçeküstü mekânların izleyici üzerindeki etkisinin incelenmesi (Doktora Tezi) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.

Richie, D. (1963). Yasujiro Ozu: The syntax of his films. University of California Press, 17(2), 11-16. Erişim adresi: https://online.ucpress.edu/fq/article-abstract/17/2/11/38013/Yasujiro-OzuThe-Syntax-of-His-Films.

Uzunali, G. (2015). Zeki Demirkubuz sinemasında mekan kullanımı (Yüksek Lisans Tezi) Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Ünal, Ç. (2016). Noriko masalı: Tokyo story. Film Hafızası. Erişim adresi: https://filmhafizasi.com/noriko-masali-tokyo-story-1953/

Published

2024-12-19

How to Cite

Öztürk, B. (2024). The Reflection of Minimalism on Cinematic Spaces and a Yasujiro Ozu Film Tokyo Story. Journal of Interior Design and Academy, 4(2), 157–171. https://doi.org/10.53463/inda.20240292